Ånglok
No | Tillv. | Köpt | Sålt | Anm |
---|---|---|---|---|
1 | O&K 5314/1912 | 1940 Flottans Skifferoljeverk | 1945 Bofors | 1 |
2 | O&K 7299/1915 | 1941 Flottans Skifferoljeverk | 1945 Bofors | 2 |
3 | O&K 7055/1914 | 1940 AB Nya Noragruvorna | c1952 Pershyttan | 3 |
Ackumulatorlok
1985 till FMBM no 23
No | Tillv. | Sålt |
---|---|---|
1 | Sv Elektrobil AB | skrot |
2 | Sv Elektrobil AB 17687/ | 1970 skrot |
3 | Sv Elektrobil AB 63143/1940 | 1969 avställt, 76 till FMBM no 4 |
4 | Sv Elektrobil AB | skrot |
5 | Sv Elektrobil AB | skrot |
6 | ASEA, Härnöverken 81276/1959 | 1969 avställt, 77 till privatperson |
Motorlok
No | Tillv. | Köpt | Sålt | Anm |
---|---|---|---|---|
? | Deutz 1922/1915 | c1921 köpt Tyskland | skrot el. sålt | 5 |
G | Deutz | c1921 köpt Tyskland | 5 | |
? | Deutz 2340/1916 | 1929 köpt SJ | 1941 Flottans skiff. | 6 |
G | AD SL12 | 1929 köpt SJ | ? | 6a |
? | Deutz 25628/1939 | skrot | 7 | |
? | Deutz 25749/1939 | skrot | 7 | |
? | Bergbolagen 1687/1945 | c1955 | skrot | 8 |
1 | Motor Rail 10353/1953 | 1980 FMBM no 8 | 9 | |
2 | Schöma 1866/1956 | 1983 sålt privatperson via FMBM | 10 | |
3 | Schöma 1622/1954 | 1971 | FMBM no 1 | 11 |
4 | Motor Rail 10328/1952 | 1958 Vattenfall | 1984 L Wennerström, 94 FMBM no 48 | 12 |
5 | Motor Rail 10410/1954 | 1984 OBJ | 13 | |
6 | Gmeinder 4700/1954 | 1984 OBJ | 14 | |
7 | Motor Rail 10090/1948 | 15 | ||
8 | Diema c1940 | 1950 Norge | 1983 FMBM no 17 | 16 |
9 | Diema c1940 | 1950 Norge | 1971 OBJ | 17 |
10 | Motor Rail 10229/1951 | 18 | ||
11 | Schöma 1623/1954 | 1984 FMBM, 1985 OBJ | 19 | |
12 | Schöma 1624/1954 | 1974 skrot | 20 | |
13 | Motor Rail 10341/1952 | 1958 Vattenfall | 1984 RLJ | 21 |
14 | Schöma 2278/1959 | 1984 OBJ | 22 |
Anmärkningar
- Loket ägdes ursprungligen av Stockholms Stad, Norsborgs vattenverk och överfördes 1921 till Stockholms Stads Hamnavdelning som nr 2. År 1935 såldes det till Flottans Skifferoljeverk i Kinnekleva. Efter Gyttorp användes loket av Bofors AB vid byggnationer i Kilsta. Loket slopades 1955 för skrotning.
- Förste ägare var Trävaru AB Norrköpings Exporthyvleri, som använde loket vid sin bana Gullringen-Ramsefall i Småland. Efter ett antal år överfördes det till en bana vid Slingsö (Småland), som drevs av det närstående Flottningsföreningen Stora Flugen-Grop-Östersjön. Därifrån såldes loket 1936 till Flottans Skifferoljeverk i Kinnekleva. Även detta lok kom från Gyttorp till Bofors AB för användning i Kilsta. Slopat 1955 för skrotning.
- Detta lok anges av tillverkaren som levererat till Italien, men det torde ganska snart ha överförts till Sverige. AB Nya Noragrufvorna drev gruvor vid Bergsgruvefältet i Pershyttan och hade en bana till Gyttorp stn. Denna nedlades 1939 och loket såldes till Nitro Nobel. Det såldes vidare ca 1952 till AB Pershyttan och slopades redan 1954.
- Loket är av typ DD-30. Efter att ha sålts till olika privatpersoner 1977 och 1983, finns loket sedan 1985 hos FMBM som nr 23.
- Dessa båda lok var fd krigslok från Deutsche Feldbahn (DFB). Ett av av loken (okänt vilket) såldes ca 1950 till Stribergs Grufve AB och ombyggdes till gruvlok av Fritz Milenz i Örebro.
- Detta lok var också ett begagnat DFB-lok, som inköptes till Sverige av SJ Byggnadscentralförråd 1920. Det fick nr 15 hos SJ. Motorn var encylindrig med nr 87674. Loket såldes 1941 "på öppet köp" till Flottans Skifferoljeverk i Kinnekleva och återgick troligen till Gyttorp. Såldes senare till Industridiesel, därefter till Åkers Styckebruk, där det ganska snart skrotades.
- Dessa båda lok var av samma typ, Deutz OMZ117 med 24 hkr motorer. Vidare öden okända.
- Bergbolagens typ BMECG50/600. Kallades i Gyttorp "Gökuré".
- Motor Dorman typ 2DL nr AE 56463. Numera FMBM nr 8.
- Loket av typ CFL-40D. Motor Kämper typ 492N, 50 hkr.
- Loket av typ L036. Motor Kämper typ 492, 50 hkr, med tillv. nummer 45678. Numera FMBM nr 1.
- Fd Statens Vattenfallsverks centralförråd (CF) nr 4. Motor Dorman typ 2DL nr AE 55185, 32/42 hkr.
- Motor Dorman typ 2DL nr AE 58880. Numera OBJ nr 9.
- OBJ nr 8.
- Motor Dorman typ 2DL nr TD 48949, 32/42 hkr. Kvar i Gyttorp ännu 1985.
- Fd. tyskt krigslok, kvarlämnat i Norge. Köpt till Gyttorp via AB Industridiesel. Numera FMBM nr 17.
- Fd. tyskt krigslok, kvarlämnat i Norge. Köpt till Gyttorp via AB Industridiesel. Numera OBJ nr 14 "Knallhatten".
- Motor Dorman typ 2DL nr YD 51304, 32/42 hkr. Kvar i Gyttorp 1985.
- Loket av typ L036. Motor Kämper typ 492, 50 hkr, med tillv. nr 45679
- Loket av typ L036. Motor Kämper typ 492, 50 hkr, med tillv. nr 45680. Skrotat efter motorhaveri.
- Fd Statens Vattenfallsverks centralförråd (CF) nr 5. Motor Dorman typ 2DL nr AE 55195, 32/42 hkr. Sålt till RLJ.
- Loket av typ CFL-40D. Motor Kämper 492, 50 hkr, tillv. nr 47288. Numera OBJ nr 7.
Tillägg
Enligt uppgift fanns 5 ack-lok kvar 1968. Dessa såldes 1971 till Karlssons Skrotupplag i Mogetorp. Av dessa finns tre kvar 1976. OBJ uppger i ett tidigt medlemsblad att de 1971 fick ett ack-loksunderede från Gyttorp.
Enligt en 1986 funnen referenslista köpte Gyttorp (Nitro) 1929 ett nytt 12 hkr Austro-Daimler lok typ SL, 600 mm spv, från agenten Hans Sommer i Köpenhamn. Uppgiften har dock inte kunnat verifieras av Nitro Nobels arkiv. Dock har bolaget ett foto på loket inne på området.
Sammanställningen gjord av Mats Freding, kompletterad av Bo Gyllenberg.
Vagnar o mindre fordon
- Snöslunga - Motordriven för spårrensning. 1951 markgående.
- Motordressin - Byggd 1935 senare ombyggd till lasttralla
- Plogvagn mindre - Byggd 1947, senare FMBM
- Plogvagn större - Byggd 1947, senare OBJ
1972 fanns följande vagnar:
- 29 flakvagnar
- 9 tankvagnar
- 1 finka
- 1 tralla
- (7 flakramar)
- ovan 2 plogvagnar