Nitro Nobel, Fordonslista



Ånglok

NoTillv.KöptSåltAnm
1O&K 5314/19121940 Flottans Skifferoljeverk1945 Bofors1
2O&K 7299/19151941 Flottans Skifferoljeverk1945 Bofors2
3O&K 7055/19141940 AB Nya Noragruvornac1952 Pershyttan3

Ackumulatorlok

1985 till FMBM no 23
NoTillv.Sålt
1Sv Elektrobil ABskrot
2Sv Elektrobil AB 17687/1970 skrot
3Sv Elektrobil AB 63143/19401969 avställt, 76 till FMBM no 4
4Sv Elektrobil ABskrot
5Sv Elektrobil ABskrot
6ASEA, Härnöverken 81276/19591969 avställt, 77 till privatperson

Motorlok

NoTillv.KöptSåltAnm
?Deutz 1922/1915c1921 köpt Tysklandskrot el. sålt5
GDeutzc1921 köpt Tyskland5
?Deutz 2340/19161929 köpt SJ1941 Flottans skiff.6
GAD SL121929 köpt SJ?6a
?Deutz 25628/1939skrot7
?Deutz 25749/1939skrot7
?Bergbolagen 1687/1945c1955skrot8
1Motor Rail 10353/19531980 FMBM no 89
2Schöma 1866/19561983 sålt privatperson via FMBM10
3Schöma 1622/19541971FMBM no 111
4Motor Rail 10328/19521958 Vattenfall1984 L Wennerström, 94 FMBM no 4812
5Motor Rail 10410/19541984 OBJ13
6Gmeinder 4700/19541984 OBJ14
7Motor Rail 10090/194815
8Diema c19401950 Norge1983 FMBM no 1716
9Diema c19401950 Norge1971 OBJ17
10Motor Rail 10229/195118
11Schöma 1623/19541984 FMBM, 1985 OBJ19
12Schöma 1624/19541974 skrot20
13Motor Rail 10341/19521958 Vattenfall1984 RLJ21
14Schöma 2278/19591984 OBJ22

Anmärkningar

  1. Loket ägdes ursprungligen av Stockholms Stad, Norsborgs vattenverk och överfördes 1921 till Stockholms Stads Hamnavdelning som nr 2. År 1935 såldes det till Flottans Skifferoljeverk i Kinnekleva. Efter Gyttorp användes loket av Bofors AB vid byggnationer i Kilsta. Loket slopades 1955 för skrotning.
  2. Förste ägare var Trävaru AB Norrköpings Exporthyvleri, som använde loket vid sin bana Gullringen-Ramsefall i Småland. Efter ett antal år överfördes det till en bana vid Slingsö (Småland), som drevs av det närstående Flottningsföreningen Stora Flugen-Grop-Östersjön. Därifrån såldes loket 1936 till Flottans Skifferoljeverk i Kinnekleva. Även detta lok kom från Gyttorp till Bofors AB för användning i Kilsta. Slopat 1955 för skrotning.
  3. Detta lok anges av tillverkaren som levererat till Italien, men det torde ganska snart ha överförts till Sverige. AB Nya Noragrufvorna drev gruvor vid Bergsgruvefältet i Pershyttan och hade en bana till Gyttorp stn. Denna nedlades 1939 och loket såldes till Nitro Nobel. Det såldes vidare ca 1952 till AB Pershyttan och slopades redan 1954.
  4. Loket är av typ DD-30. Efter att ha sålts till olika privatpersoner 1977 och 1983, finns loket sedan 1985 hos FMBM som nr 23.
  5. Dessa båda lok var fd krigslok från Deutsche Feldbahn (DFB). Ett av av loken (okänt vilket) såldes ca 1950 till Stribergs Grufve AB och ombyggdes till gruvlok av Fritz Milenz i Örebro.
  6. Detta lok var också ett begagnat DFB-lok, som inköptes till Sverige av SJ Byggnadscentralförråd 1920. Det fick nr 15 hos SJ. Motorn var encylindrig med nr 87674. Loket såldes 1941 "på öppet köp" till Flottans Skifferoljeverk i Kinnekleva och återgick troligen till Gyttorp. Såldes senare till Industridiesel, därefter till Åkers Styckebruk, där det ganska snart skrotades.
  7. Dessa båda lok var av samma typ, Deutz OMZ117 med 24 hkr motorer. Vidare öden okända.
  8. Bergbolagens typ BMECG50/600. Kallades i Gyttorp "Gökuré".
  9. Motor Dorman typ 2DL nr AE 56463. Numera FMBM nr 8.
  10. Loket av typ CFL-40D. Motor Kämper typ 492N, 50 hkr.
  11. Loket av typ L036. Motor Kämper typ 492, 50 hkr, med tillv. nummer 45678. Numera FMBM nr 1.
  12. Fd Statens Vattenfallsverks centralförråd (CF) nr 4. Motor Dorman typ 2DL nr AE 55185, 32/42 hkr.
  13. Motor Dorman typ 2DL nr AE 58880. Numera OBJ nr 9.
  14. OBJ nr 8.
  15. Motor Dorman typ 2DL nr TD 48949, 32/42 hkr. Kvar i Gyttorp ännu 1985.
  16. Fd. tyskt krigslok, kvarlämnat i Norge. Köpt till Gyttorp via AB Industridiesel. Numera FMBM nr 17.
  17. Fd. tyskt krigslok, kvarlämnat i Norge. Köpt till Gyttorp via AB Industridiesel. Numera OBJ nr 14 "Knallhatten".
  18. Motor Dorman typ 2DL nr YD 51304, 32/42 hkr. Kvar i Gyttorp 1985.
  19. Loket av typ L036. Motor Kämper typ 492, 50 hkr, med tillv. nr 45679
  20. Loket av typ L036. Motor Kämper typ 492, 50 hkr, med tillv. nr 45680. Skrotat efter motorhaveri.
  21. Fd Statens Vattenfallsverks centralförråd (CF) nr 5. Motor Dorman typ 2DL nr AE 55195, 32/42 hkr. Sålt till RLJ.
  22. Loket av typ CFL-40D. Motor Kämper 492, 50 hkr, tillv. nr 47288. Numera OBJ nr 7.

Tillägg

Enligt uppgift fanns 5 ack-lok kvar 1968. Dessa såldes 1971 till Karlssons Skrotupplag i Mogetorp. Av dessa finns tre kvar 1976. OBJ uppger i ett tidigt medlemsblad att de 1971 fick ett ack-loksunderede från Gyttorp.
Enligt en 1986 funnen referenslista köpte Gyttorp (Nitro) 1929 ett nytt 12 hkr Austro-Daimler lok typ SL, 600 mm spv, från agenten Hans Sommer i Köpenhamn. Uppgiften har dock inte kunnat verifieras av Nitro Nobels arkiv. Dock har bolaget ett foto på loket inne på området.
Sammanställningen gjord av Mats Freding, kompletterad av Bo Gyllenberg.

Vagnar o mindre fordon

  • Snöslunga - Motordriven för spårrensning. 1951 markgående.
  • Motordressin - Byggd 1935 senare ombyggd till lasttralla
  • Plogvagn mindre - Byggd 1947, senare FMBM
  • Plogvagn större - Byggd 1947, senare OBJ

1972 fanns följande vagnar:

  • 29 flakvagnar
  • 9 tankvagnar
  • 1 finka
  • 1 tralla
  • (7 flakramar)
  • ovan 2 plogvagnar