söndag 7 maj 2017

Lördags aktivitet

Under lördagen var vi nere och skulle fixa spåret på nedre lokbangården. Bengt hade BM Boxern med
för att slänta av där spåret skulle byggas.
Det skulle skarvas ihop räls, slipa plåtslipers, svetsas, borras hål för nya skarvbult mm mm.
Efter några timmar råkade jag ut för en liten olyckshändelse, jag snubblade och föll så olyckligt jag
snavade och föll över en växel, så jag slog i ena lårbenet samt revbenen i rälsarna...
Fruktansvärd smärta och Bengt fick hjälpa mig upp, och sedan var jag inte i bruk på flera timmar.
Tur i oturen att det gick så bra ändå, kunde slagit i huvudet och ådragit mig allvarliga skador...

Nu går jag på smärtstillande men har svårt att resa mig samt att sätta sig ned.
Nu blir det inget mer jobbande för mig, utan Bengt fick utföra massor av jobb själv enär jag var justerad...



      Schaktning med Boxer´n.....


     Noga måste D vara...


    Sedan var det till att sätta första skarven....


     För att få till en snyggt böjd räl tar man spännband till hjälp, med saftigt mothåll....


     En liten avstämning; behövs det mera.?


     Jahapp, vi hakar på ett band till...


     Och så var det dax att sömma fast första plåtslipern;..ja för här bränner vi fast skiten. Varför ska man
     gå över ån efter vatten ?


     D ser bra ut med första skarvade rälen....


     Emedan traktorn håller rälen i läge, är det bara att sömma på...


     D är tur att man har en bärbar Invertersvets; för 220V. Klarar 2,5:er...


    Eftersom plåtsliprarna ligger på plats är det bara att mäta av med spårmåttet, och sömma på....


     Den andra rälen hålls i läge av ett spännband, från spåret vid sidan om. Ful får en va men inte dum!


     Nu är bägge rälerna inpassade till växeln....


     En tving håller spännbandet på plats och förhindrar glidning...


     Här måste en liten passbit sömmas fast...


    Nu äre klart; och skall nu provbelastas...


     Och skapligt böjd kurva blev det oxå...


     Och så här ser det ut från motsatt håll...


     Slutligen kunde spåret testas av lok 1...









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar